Marta Farrero: "L'enoturisme també pot ser per famílies, encara que costi explicar-ho"

11 Gener 2022
Marta Farrero:

ENOENTREVISTA

Marta Farrero: "La vinya i el consum de vi formen part de l'arquitectura de l'interior de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre"

Enoturisme i família són dues paraules que s’han aliat poc. D’entrada perquè molts turistes amb nens i nenes pensen que visitar un celler es limita a tastar vins. L’enoturisme és descobrir paisatge, història, cultura, patrimoni... i sobretot passar-s’ho bé. L’enoturisme per abstemis o per gent que no beu vi, com els menors, ha passat de puntetes en l’oferta. Des de fa uns anys la Diputació de Tarragona s’esforça a posicionar el turisme en família. A la demarcació hi ha un centenar de cellers, de 7 denominacions d’origen diferents. Fa poques setmanes van concloure un ambiciós projecte amb una jornada d’enoturisme en família a la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, on hi vam tenir el plaer de participar. En parlem amb la directora del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero.


Enoturisme i família és possible?

I tant! I més encara en una destinació com la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre, on tenim set denominacions d’origen. 

Com és fer enoturisme amb famílies?

Nosaltres entenem la vinya i el consum del vi com un paisatge que ens modela i que forma part de l’arquitectura de l’interior de la Costa Daurada i de les Terres de l’Ebre. 
 

"Nosaltres entenem la vinya i el consum de vi com un paisatge que ens modela i que forma part de l'interior de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre"


Teniu molts visitants que venen amb criatures?

El nostre públic és bàsicament familiar. Més del 60% dels nostres visitants són famílies.

I en canvi la oferta d’enoturisme amb família era força limitada...

Hi havia molt de potencial, perquè l’enoturisme ja es treballava a casa nostra, però  per un públic adult i concret.
 

"L'enoturisme va molt més enllà del tast de vins"

Com es podia treballar d’una altra manera?

Doncs entenent que l’activitat d’enoturisme va molt més enllà del tast de vins. Hem incorporat el paisatge. Hem creat diferents accions adaptades a famílies que vulguin gaudir dels territoris del vi.

Heu creat 20 noves experiències...

Esperem poder continuar treballant. De moment hem aconseguit crear una oferta que no és menor. Ha costat bastant explicar que l’enoturisme també podia ser per famílies.
 

"Ha costat bastant entre els establiments que l'enoturisme també podia ser per famílies. Hem incorporat el paisatge i hen fet diferents accions adaptades a famílies que vulguin gaudir dels paisatges del vi"


Quins reptes heu hagut d’afrontar?

D’entrada, la visió limitadora dels nens amb el món del vi. Però moltes més, sobretot amb la relació amb els establiments.

Quines?

Des de la dificultat d’atendre convocatòries segons l’època de l’any, la rotació de personal o que, en molts casos, el turisme en si mateix no sigui una línia prioritària de negoci. 
 

"Hem hagut de resoldre diferents reptes: com aplicar la tecnologia, exlicar que havien dedependre de tercers per crear productes específics..."


Quantes dificultats!

També hem hagut de resoldre els reptes d’aplicar la innovació i la tecnologia. O per exemple, entendre que havien de  dependre de tercers a l’hora de crear productes...

Image
Marta Farrero en un moment de la presentació de les conclusions, al celler Buil i Giné, del Priorat.

 

"Les necessitats varien molt en funció de l'edat dels acompanyants"


Com heu decidit com serien les experiències?

Preguntant a les famílies. Hem treballat amb diferents pares, avis i nens d’entre 6 i 16 anys, per traslladar aquesta informació de valor a diferents empresaris i ajudar a crear aquestes noves experiències.

Quines són les conclusions més rellevants?

Hem descobert que les necessitats varien molt en funció de l’edat dels nens. Si tenen de 0 a 4 anys, de 4 a 6, de 6 a 12 o de 12 a 16... De fet, a partir de 16 anys tenim molt clar que ja no viatgen amb els pares.
 

"Per crear 20 noves experiències hem demanat l'opinió a pares, avis i nens de 6 a 16 anys. I hem traslladat aquesta informació de valor a diferents empreses especialitzades"


Per tant, les experiències estan segmentades per edats... 

Hem intentat que aquestes 20 experiències noves tinguessin productes per diferents franges, tenint en compte que no tots els cellers poden atendre totes les edats.


1.500 enquestes a turista nacional i estranger


A quanta gent heu preguntat?

Hem treballat amb 1.500 nens de la demarcació de la Costa Daurada i les terres de l’Ebre per crear productes. Hem anat a escoles. Hem entrevistat famílies que estaven fent activitats enoturístiques per saber què trobaven a faltar, o què millorarien perquè ens donessin la seva opinió.

Només heu preguntat al turista nacional o també estranger?

Dels dos. Hem entrevistat famílies de diferents nacionalitats i hem testejat alguna de les propostes que ens feien.
 

"Hem anat a escoles. Hem preguntat a famílies que estaven fent activitats enoturístiques per saber què trobaven a faltar o què millorarien"


Com són aquestes experiències?

N’hi ha de molts tipus. Una d’elles tenia un mapping, un vídeojoc, una projecció amb una barraca de pedra seca, gamificació, fer un taller de fer vídeos amb el mòbil...
 

Una guia de bones pràctiques i una carta de compromís


Fins i tot heu elaborat una Guia de bones pràctiques?

Correcte! Inclou recomanacions de com s’ha de fer per desenvolupar l’enoturisme específicament per famílies a les nostres destinacions, perquè creiem que té molt de sentit.

Què recomaneu?

Per exemple, que siguin servicials i s’avancin a les necessitats de les famílies que els visitin. O que entenguin que cada família és un ecosistema, algunes amb mobilitat reduïda. O que és imprescindible destacar en l’entorn digital, amb pàgina web pròpia, als cercadors i pàgines oficials, entre d’altres. Està disponible a la nostra web.
 

"Recomanem als cellers que s'avancin a les necessitats dels seus visitants. O que és imprescindible destacar en l'entorn digital, amb pàgina web pròpia i en cercadors".


Fins i tot inclou una carta de compromís?

I tant! Inclou els 10 punts més importants i poden signar-la comprometent-se com una destinació d’enoturisme familiar.

Image

Farrero va conduir la taula rodona entre els cellers, fires i experiències més destacades de la Costa Daurada i les Terres de l'Ebre

 

"El 60% dels visitants són famílies"


I després de presentar les 20 experiències, quina nota us han posat les famílies?

Un 9,6. Del punt de partida de “no tenim cap relació amb els nens ni volem desenvolupar cap producte amb els nens” a arribar a crear 20 experiències... imagina’t!

Alguns pares, mares i avis veníem una mica frustrats de casa?

Crec que hem assolit una fita que era molt rellevant a l’inici del projecte: convèncer les destinacions que hi havia una línia de treball que no estaven fent i que, si a final ells havien detectat en els seus establiments que l’enoturisme era una activitat econòmica que els podia ser rendible, doncs incloure les famílies també ho podia ser.
 

"Hem passat de no tenir relació amb l'enoturisme familiar a crea 20 experiències. Hi havia una línia de treball que no estaven fent i que podia ser rendible"


Hi ha cellers que, directament, no volen atendre famílies?

Sí, però no passa res. Cadascú decideix en què s’especialitza. L’únic que els dèiem és que el 60% dels nostres visitants són famílies i si volen, fer activitats d’enoturisme, pensin en productes per ells.

Escolta l'entrevista a Marta Farrero, directora del Patronat de Turisme de Tarragona, que vam emetre dins del programa de ràdio, 'El podcast de l'enoturista'.