Josep Serra: "Les xarxes són un canal genial per l'enoturisme"

06 Octubre 2021
Josep Serra:

ENOENTREVISTES

Josep Serra: "A les xarxes socials intentem comunicar igual que ho faríem cara a cara" 

La interacció és una resposta natural a un estímul. A les xarxes socials la interacció és la moneda més valorada en una comunicació social, perquè és una resposta, un pont cap a la bidireccionalitat, un termòmetre de reaccions al que comuniques. El petit celler de La Vinyeta té una de les taxes d'interacció més elevades entre els 750 cellers que hem analitzat al II Baròmetre del Vi Català a Instagram. En Josep Serra, copropietari del celler, confessa que tenir interacció no li treu la son. Prefereix comunicar notícies d'interès i esperar que la gent mantingui viva la marca perquè la senti seva.


Per què el celler La Vinyeta té un compte a Instagram?

Instagram, igual que les altres xarxes socials són una finestra al món. Ens permet comunicar-nos amb gent que potser no ens coneixia prèviament. També ens permet comunicar-nos amb la gent que ens ha visitat, que ens coneix de fires, que potser beu els nostres vins... És un fil directe, immediat, en qualsevol hora o dia de l’any, amb aquesta gent que ens segueix.

Et preocupa fer una bona comunicació?

Sí, em preocupa fer una bona comunicació. Més que fer-la em preocupa que quan la fem és perquè la sentim fer. Perquè tenim alguna cosa interessant a explicar. No fer-la per fer.

Ho fas pensant en rebre interaccions?

Comuniquem d’una forma molt personal. Gairebé com ho fem quan la gent ve a La Vinyeta i els ho expliquem cara a cara. Comuniquem coses que realment creiem que tenen valor i poden despertar un cert interès. No tant per aconseguir més agradats. La veritat és que no ens mereixen massa interès, però sí que ens agrada veure que allò que expliquem interessa i la gent els pregunta. O bé ens diuen que he vist que feu no sé què amb les gallines o amb les ovelles,... Intentem que sigui no una comunicació massiva, sinó personal, com la que podríem tenir cara a cara.

Comunicar més enllà del vi i de l’enoturisme?

La comunicació no només la fem nosaltres. També la fa molta d’altra gent que potser va a un restaurant i beu una ampolla del nostre vi, fa una foto i la comparteix. Ens agrada parlar de coses més especials i no tant intentar encolomar un producte o aquell vi i anar matxacant aquella marca. La marca, si està viva, ja és la pròpia gent.

Instagram ajuda a explicar què feu, com l'enoturisme?

Per l’enoturisme Instagram és un canal genial. Ens permet arribar a un públic al que no podríem arribr amb una web ben vestida. Difícilment hi arribaríem enviant mails. En canvi amb un Instagram, un Facebook o un Twitter saps que un pool de gent important ho veurà. Una part estarà interessada i ho compartirà amb els teus amics.

Image
Josep Serra, en un moment de l'entrevista, que va coincidir amb la verema al celler de Mollet de Perelada (Alt Empordà)


A l'hora de fer les xarxes, teniu ajuda?

 Amb les xarxes tenim una mica d’ajuda. Hi ha un equip que ens ajuda, de manera externa, però sí que intentem ser-hi. Que al final els textos tinguin la nostra empremta i sigui un trosset de nosaltres. No una comunicació banal. O ser per ser.

Si no ho fessis així, semblaria d’encàrrec?

Per descomptat! N’estic segur. Mai comunica igual que bé un tercer, per molt que s’hi esmeri però amb una visió des de fora, com un que ho viu en primera persona, que s’aixeca al matí, que veu com està un cep, que tasta un vi. És molt més fàcil parlar quan parles en primera persona.

Fins a quin punt les xarxes són un element perquè la gent us vingui a visitar?

En certa manera. Ens agrada entreveure cosetes. No acabar-ho d’explicar tot. Que hi hagi una mica de sorpresa és important.

Us agrada compartir el que diuen de vosaltres?

Ho agraïm moltíssim. Ho agraïm personalment i sempre que podem ho compartim. En certa manera aquella persona s’ha esmerat per compartir una imatge d’una criatura teva, no? I això crec que s’ha de valorar i premiar.

Image

El celler La Vinyeta organitza pícnics de verema perquè els visitants trepitgin raïm amb els peus i es quedin a dinar als afores del celler