Els seguidors dels cellers a Instagram creixen un 28%

27 Setembre 2021
Els seguidors dels cellers a  Instagram creixen un 28%

II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

Els seguidors a Instagram dels cellers catalans augmenten un 28% en un any

En el darrer any els seguidors dels 750 cellers catalans analitzats al II Baròmetre del Vi Català a Instagram han crescut en 417.000 seguidors nous, fins a situar-se en 1.470.000. Del juny de 2020 al juny de 2021, han crescut un 28%. El creixement a Instagram és sostingut des d’abans de la pandèmia, però s’ha accelerat en el darrer any i mig. 


“En xarxes consolidades com Instagram és molt més difícil créixer”, opina la Digital Manager de Freixenet, Núria Val. “El que publiqués orgànicament (sense pagar) arriba al 8% de la teva audiència. Intentem que darrera de cada publicació hi hagi una acció. Fem una pregunta per obtenir una resposta o oferim contingut perquè es pugui guardar o compartir”, explica Núria Val. Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, una de les més actives en el sector del vi, ho resumeix en què “Instagram és una xarxa que premia els continguts que interessen. Per tant, seran més vistos com major sigui la interacció del meu perfil”. 

Image

Sole G. Insua, al despatx de Pcats, des d’on ha dirigit algunes de les darreres campanyes més importants de vi català

Glòria Vallès creu que des que Facebook va comprar Instagram aplica les mateixes polítiques de creixement. És una empresa que vol que paguis per augmentar la teva audiència. “Cada tres o quatre mesos canvia l’algoritme. Quan has après com funciona i encamines els teus continguts cap allà, canvia i has de tornar-los a descobrir”. Vallès recomana dedicar “una o dues hores al dia” a relacionar-te amb aquesta comunitat, per estudiar com és l’audiència i poder satisfer millor els seus gustos.

Un dels factors més controvertits d’Instagram és que la xarxa social no prohibeix ni penalitza que alguns perfils puguin comprar seguidors. És una pràctica realment fàcil de dur a terme, tot i que poc recomanada per la majoria d’especialistes. “És fer-se trampes al solitari”, valora Sole G. Insua. “Si els teus seguidors no són reals se’n ressentirà la teva interacció i l’èxit de la teva marca”. Meritxell Falgueras, periodista i sommelier, autor del compte "Wines and the city" reivindica que “entre els meus seguidors no n’hi ha cap de comprat, perquè faig un gran esforç”.
 

Els cellers que més creixen a Instagram el 2021


Al II Baròmetre del Vi Català a Instagram també hem estudiat quins són els cellers que han fet un increment més alt en seguidors des del maig del 2020 al maig del 2021

Terra Dominicata (@terradominicata) 12000
Juvé y Camps (@juveycamps) 11500
Freixenet (@freixenet) 8800
Pere Ventura Cava (@pereventuracava) 5931
Propietat d'Espiells (@propietatdespiells) 5212
Celler Sort del Castell - Vermut Yzaguirre (@vermutyzaguirre) 5203
Essència de Lluna (@essencia_delluna) 4853
Casa Berger - J. B. Berger (@elxitxarelo) 4300
Oller del Mas (@ollerdelmas) 4289
Can Bas (@canbas_domini) 3690
Merum Priorati (@merumpriorati) 3667
Codorníu (@codorniuglobal) 3368
Segura Viudas (@seguraviudas) 3338
Vilarnau (@caves_vilarnau) 3264
Masia Serra (@masiaserra) 3205
Jean Leon (@jeanleon1963) 3143
Trossos del Priorat (@trossos_del_priorat) 3138
Gramona (@gramona1881) 3100
Albet i Noya (@albetinoya) 3022
Parés Baltà (@paresbalta) 3012

Com podeu observar, el grup Juvé & Camps, que inclou el celler i la marca Propietat d'Espiells, és dels que més ha crescut, igual que el grup Pere Ventura (Pere Ventura Cava, Can Bas i Merum Priorati), que han aplicat estratègies de creixement i d'inversió en augmentar els seguidors a les xarxes. 

Els cellers catalans que s'estrenen a Instagram han crescut un 27% el 2021


El 2020, 22 cellers es van estrenar a Instagram. El 2021 han estat 30. És un increment de prop del 27%, respecte l’any anterior, marcat per l’esclat de la pandèmia.

El celler Giol, a Porrera, feia un any que preparava el llançament dels seus vins al mercat. Dues setmanes abans de l’estrena va esclatar la crisi del Covid. “Tots els plans de vendre el nostre producte de proximitat van quedar capgirats, i la única finestra que se’ns obria era fer una pàgina web, una botiga online i sobretot Instagram”, recorda Jonàs Macip, copropietari del celler.

Image

Jonàs Macip en una de les vinyes velles que el celler Giol té al terme de Porrera, dins de la DOQ Priorat


En cellers petits i mitjans el que més preocupa és el temps que s’ha d’invertir a les xarxes per créixer. Toni Ripoll, del celler Pascona procura “dedicar una mitja hora diària a totes les xarxes”. Però Jonàs Macip, del celler Giol molt menys: “intento dedicar el mínim possible perquè quedi bé, però no vull ser depenent d’aquestes xarxes”. La periodista Mariola Dinarès considera que la gent de ciutat mira amb més admiració que mai la vida rural, la natura, els productes de proximitat... “El vi té històries de llàgrimeta. Llevar-se molt d’hora, anar a la vinya i fer una foto és una història tan potent que l’has de saber explicar. Sé que a vegades pot ser una pressió. Però les xarxes socials, per fer-les bé, te les has d’estimar”. Ella es considera una apassionada dels continguts i publica sovint. “Sí un celler ho troba com una llosa, i fa la foto dels dilluns, amb l’etiqueta de l’ampolla, és normal que no et funcioni” Dinarès apel·la a buscar la complicitat de les audiències, a saber què els interessa i a treballar per enamorar-los.

Llistat dels cellers que s'han donat d'alta a Instagram el 2021


Agrícola Pallarades (@cellerpallarades)
Alicia i Josep Viticultors (@ajvwine)
Ametller (@familiaametller)
Bodega Bravo Escós (@bodegabravoescospriorat)
Bodegas Trobat (@cellertrobat)
Celler de l’Encastell/Cal Bessó (@encastell.calbesso)
Capafons-Ossó  (@cellerscapafonsosso)
Cava Ludens (@ludens.cava)
Celler Bartolomé (@cellerbartolome)
Celler Cooperatiu de La Granada (@cooperativa.lagranada)
Celler Escoda Pallejà (@cellerescodapalleja)
Cellers Terra i Vins (@cellers_terra_i_vins)
Clos Pachem (@clospachem)
En números vermells (@ennumerosvermellspriorat)
Forns Raventós (@cavafornsraventos)
Giol Porrera (@giolporrera)
Maieutike Winery (@maieutikewinery)
Mas de la Sabatera (@mas.sabatera)
Noguerals (@noguerals)
Pago Diana (@bodegapagodiana)
Pla de la Masó (@pladelamaso)
Ramon Andreu Muñoz (@cellerramonandreu)
Romagosa Torné (@caves_romagosa_torne)
Ros Marina Viticultors (@rosmarinaviticultors)
Sangenís i Vaqué (@sangenisvaque)
Solana Roivert (@solanaroivert)
Sucesores de F. Masens, SA (@scsdefmasens)
Vall de Baldomar (@valldebaldomar)
Viticultors del Priorat (@vinsviticultorsdoqpriorat)

Entre aquests cellers hi figuren els comptes nous que hem detectat des de l'1 de juny de 2020 fins a l'1 de juny de 2021. En alguns casos són comptes nous, en d'altres comptes que han canviat de nom per reformular la marca, però també pot haver-hi altres supòsits que no han estat enumerats pels autors d'aquest estudi.
 

Articles relacionats 

El II Baròmetre del Vi Català a Instagram és un informe elaborat per Judith Cortina, David Jobé i la col·laboració de Yunsong Zhang, del portal de vins i viatges www.enoturista.cat, que ha comptat amb el suport de l'INCAVI per segon any consecutiu.
 
En quina posició ha quedat el meu celler respecte el 750 analitzats al Baròmetre? Consulta la llista completa aquí.

Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram. A veure quins són?

Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers? Llegeix l'article.

Instagram supera Facebook i Twitter com la xarxa més activa. Quines són les claus?

Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram. Com augmentar-la?

Vendre a Instagram: millor per reserves d'enoturisme que per ampolles de vi. Llegeix l'article.

Quin paper tenen els influenciadors en la comunicació del vi? Llegeix l'article.

Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram? Descobreix la metodologia.

Comuniquem en català! Manifest per expressar el màrqueting del vi en català.

 

Els especialistes del II Baròmetre del Vi Català a Instagram 

Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, especialitzada en vins catalans.
Josep Serra, copropietari del celler La Vinyeta, un dels cellers amb més interacció del 2021.
Núria Val, digital manager de Freixenet, el celler amb més seguidors del Baròmetre 2021.
Meritxell Falgueras, periodista i sommelier al celler de Gelida i influenciadora a Instagram.
Toni Ripoll, propietari del celler Pascona, un dels cellers més veterans i actius a les xarxes.
Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i autora del blog Wine Style Travel.
Mariola Dinarès, periodista, directora del Popap a Catalunya Ràdio i Social Media Manager.
Jonàs Macip, copropietari del celler Giol, un dels cellers que s’ha donat d’alta a Instagram el 2021.

Image
La col·laboració desinteressada ha permès valorar les dades i ens ha brindat l’oportunitat de millorar aspectes que no havíem tingut en compte inicialment. A més d’agrair la seva feina us recomanem que seguiu les seves activitats, especialment a les xarxes socials.