II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM
Instagram es consolida com la xarxa social més activa entre els cellers, per davant de Facebook i Twitter
La gran majoria de cellers catalans tenen compte a Instagram. Molts d'ells també en tenen a Facebook i gairebé la meitat a Twitter. Per primera vegada hem comptat quants seguidors tenen els 750 cellers analitzats en cadascuna de les tres grans xarxes socials.
El major jaciment de seguidors segueix estant a Facebook, amb prop de 2.700.000, seguida d’Instagram amb 1.440.000 seguidors i de Twitter amb prop de 450.000 seguidors. L'anàlisi de 750 cellers catalans ens ha permès comptar els seguidors totals dels cellers i comparar-los en les tres xarxes diferents. Hi ha dues dades que ens permeten entendre l’hegemonia d’Instagram. Primerament, és la xarxa preferida per més cellers: un 83% té Instagram; un 75% té Facebook i un 53% té Twitter. L’altra dada és l’activitat. En el darrer any com a mínim un 98% de cellers han fet una publicació a Instagram, en el cas de Facebook és del 73% i de Twitter un 62%.
Aquesta tendència la recullen altres estudis, com el d’ús de les xarxes socials el 2021 d’IAB Spain, que va calcular que en el darrer any l’ús de Facebook va caure un 81%, mentre que el d’Instagram va pujar un 59%. Tot apunta que la mitjana d’edat d’Instagram, que ara està en 34 anys a Espanya, anirà augmentat en els pròxims anys pel transvasament de seguidors actius de Facebook cap a Instagram (i la fuita dels més joves a xarxes com TikTok o Twitch). En això continuarà sent clau l’anàlisi de l’audiència de cada xarxa social.
Un transvasament progressiu
"La meva experiència amb les xarxes socials va començar el 2009 amb Facebook", relata Toni Ripoll, del celler Pascona. La majoria dels cellers es van estrenar amb aquesta xarxa i poc a poc van prendre consciència de les altres, especialment de Twitter. El boom de les xarxes esclata el 2008, amb l'arribada de mòbils d'última generació, que permetien als usuaris connectar amb aplicacions. Hi ha una gran diferència entre cada xarxa: "Per mi Facebook és més per xafardejar; Twitter és com una provocació: la llances i a veure què passa...; i Instagram em va captivar per les fotos, començava a posar filtres, i ressaltaven encara més", resumeix Toni Ripoll. Núria Val, digital Manager de Freixenet, explica que "a partir del 2018 es va decidir apostar més per Instagram", tot i que feia anys que el celler tenia un perfil actiu. Actualment, adapten el missatge a cada xarxa. "Instagram ens permet comunicar contingut més inspiracional, de producte o d'estil de vida, mentre que Facebook i Twitter ens funcionen més amb contingut local, relacionat amb l'enoturisme o temes corporatius", explica Val. Per Glòria Vallès, consultora en màrqueting digital, "cada xarxa social té els seus beneficis". "Facebook pot servir per derivar trànsit a la nostra pàgina web i vendre més ampolles -exposa la fundadora de Wine Style Travel- Instagram serveix per construir una marca, i fer-la més notòria. I LinkedIn pot ser una gran comunitat per fer negocis i comunicar-nos entre empreses" Anàlisi i equilibri: la recomanació dels especialistes
La decisió de quan de temps invertir en cada xarxa i quina estratègia hem d'elaborar s'obté d'estudiar les audiències que tingui cada celler a les diferents xarxes. “Hem de fer anàlisis constants”, recomana Glòria Vallès. “L’auditoria ha de ser setmanal, quinzenal, mensual... I anar valorant si els teus objectius es van aconseguint o no”.Mariola Dinarès des de l’estudi que té a casa seva. Aquest 2021 ha publicat el llibre “Felicitat digital”.
Mariola Dinarès aconsella que “a Facebook no se l’ha de deixar de banda i crec s’ha de fer un esforç per alimentar-la, perquè hi ha un potencial molt gran”. La periodista admet que la mitjana de l’audiència és més gran, però “són potencials consumidors de vi”, per davant dels millenials.
Del paper de la resta de xarxes socials en parlarem en una altra ocasió. La presència de cellers a d’altres xarxes és testimonial. N’hem trobat (per ordre d’importància) a YouTube, LinkedIn i TikTok, però són força irrellevants.
Articles relacionats
El II Baròmetre del Vi Català a Instagram és un informe elaborat per Judith Cortina, David Jobé i la col·laboració de Yunsong Zhang, del portal de vins i viatges www.enoturista.cat, que ha comptat amb el suport de l'INCAVI per segon any consecutiu.
En quina posició ha quedat el meu celler respecte el 750 analitzats al Baròmetre? Consulta la llista completa aquí.
Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram. A veure quins són?
Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers? Llegeix l'article.
Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram. Com augmentar-la?
Vendre a Instagram: millor per reserves d'enoturisme que per ampolles de vi. Llegeix l'article.
Els seguidors dels cellers a Instagram creixen un 28% el 2021. Quins són els que més han crescut?
Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram? Descobreix la metodologia.
Comuniquem en català! Manifest per expressar el màrqueting del vi en català.
Els especialistes del II Baròmetre del Vi Català a Instagram
Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, especialitzada en vins catalans.
Josep Serra, copropietari del celler La Vinyeta, un dels cellers amb més interacció del 2021.
Núria Val, digital manager de Freixenet, el celler amb més seguidors del Baròmetre 2021.
Meritxell Falgueras, periodista i sommelier al celler de Gelida i influenciadora a Instagram.
Toni Ripoll, propietari del celler Pascona, un dels cellers més veterans i actius a les xarxes.
Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i autora del blog Wine Style Travel.
Mariola Dinarès, periodista, directora del Popap a Catalunya Ràdio i Social Media Manager.
Jonàs Macip, copropietari del celler Giol, un dels cellers que s’ha donat d’alta a Instagram el 2021.
La col·laboració desinteressada ha permès valorar les dades i ens ha brindat l’oportunitat de millorar aspectes que no havíem tingut en compte inicialment. A més d’agrair la seva feina us recomanem que seguiu les seves activitats, especialment a les xarxes socials.