Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram

27 Setembre 2021
Els cellers tenen una mitjana d'interacció del 4% a Instagram

II BARÒMETRE DEL VI CATALÀ A INSTAGRAM

La taxa d'interacció dels cellers catalans a Instagram ronda un "interessant i positiu" 4% de mitjana 

El II Baròmetre del Vi Català a Instagram ha valorat la quantitat dels seguidors i la qualitat de les interaccions. Els 150 primers cellers de la llista tenen una mitjana d’interaccions del 4%. El càlcul es fa a través d’un programa que compta quantes persones han vist una publicació i ho divideix pel nombre d’agradats, comentaris i desats. És a dir, que un post d’Instagram que, per exemple, arribi a 100 perfils i tingui dos agradats, un comentari i un desat (4 interaccions) tindria una taxa del 4%.

Glòria Vallès, que ens va animar a calcular aquesta taxa, creu que “el resultat és molt interessant i molt positiu”. Vallès considera que la taxa habitual va entre l’1 i el 5%, i que va disminuint com més seguidors tingui aquell compte. 

Image

Glòria Vallès fent-se un autoretrat amb la revista Robb Report de fons, on apareixia en un article parlant de la seva trajectòria.


La directora de l’agència de comunicació Pcats, Sole G. Insua creu que “la interacció és una de les parts més importants per analitzar l’impacte d’una marca ara mateix, fins i tot per davant de l’abast i les visualitzacions”, que també són rellevants. Pcats és una de les empreses amb més prestigi i clients en la comunicació del vi a Catalunya. Per posar una metàfora, un perfil d’Instagram podria ser com un carrer. Alguns són grans avingudes i d’altres passatges més petits. En aquest carrer no importa tant quants veïns hi visquin, sinó que tu com a veí puguis saludar el màxim de gent pel seu nom i poder saber què els preocupa

Això ha fet variar l’estratègia de molts influenciadors, com reconeix Meritxell Falgueras: “Jo abans estava obsessionada a tenir molts seguidors, perquè em pensava que era la única cosa que valorarien les marques. En canvi la reflexió hauria de ser, ¿què prefereixes? ¿Una taula amb 10.000 persones que no beguin vi? ¿O una taula amb 100 que tots siguin maitres, restauradors o persones influents que te’l compraran?”.


Quins són els cellers catalans amb més interacció a Instagram?


1.- Vall Llach (@vallllach) 13,25%
2.- Celler Cal Tiques (@joanrubio.tiques) 11,10%
3.- Dosterras (@dosterras) 10,20%
4.- Essència de Lluna (@essencia_delluna) 9,17%
4.- Martín Faixó (@cellermartinfaixo) 8,40%
5.- Sicus (@sicus.edv) 8,29%
6.- Celler Hugas de Batlle (@celler_hugas_de_batlle) 7,84%
7.- Serra de Cavalls (@bodegasserracavalls) 7,75%
8.- Clos Mogador (@clos_mogador) 7,46%
9.- Celler Frisach (@cellerfrisach) 7,40%
10.- Celler El Molí - Collbaix (@collbaix) 7,39%
11.- Celler Can Roda (@cellercanroda) 7,33%
12.- Celler Masroig (@cellermasroig) 7,23%
13.- Núria Renom (@nuria.renom) 6,89%
14.- Rim - Vinyes d'Empordà (@rim.vinyesemporda) 6,87%
15.- Celler Sanromà (@edusanro_cellersanroma) 6,83%
16.- Fargas-Fargas (@fargasfargas) 6,57%
17.- Mas Geli (@masgelipals) 6,50%
18.- Vins L'Apical (@vins_lapical) 6,49%
19.- Vega Aixalà (@vegaaixala) 6,49%
20.- Maset (@maset) 6,40%
21.- Familia Nin Ortiz (@cellerninortiz) 6,35%
22.- Succés Vinícola (@succesvinicola) 6,29%
23.- Clos d'Agon - Mas Gil (@closdagon) 6,24%
24.- Celler Josep Vicens (@cellerjosepvicens) 6,16%
25.- Finca Parera (@cellerfincaparera) 5,97%


Per què uns cellers tenen més interacció que d'altres? 

El celler Vall Llach, que va quedar parcialment esfondrat per un temporal de neu, és qui té una taxa més alta d’interacció: superior al 13%. En termes comparatius és moltíssim. “L’emoció és el que fa que la gent connecti i això dispara la interacció i la solidaritat”, exposa Glòria Vallès. Els poquíssims cellers que tenen una taxa d’un 10% o superior són casos d’estudi. En general són comptes que publiquen poc, són molt actius amb les històries i fan molts comentaris als seus seguidors. En altres casos, són cellers que han fet sorteigs o concursos entre els seguidors, fet que ha disparat els comentaris i els seguidors.

Una altra de les conclusions és que com més gran és la quantitat de seguidors d’un compte més difícil és aconseguir interacció. Així, els especialistes consideren que perfils amb 1.000-5.000 seguidors tenen una mitjana del 5,6%, i els comptes que tenen entre 5.000 i 20.000 seguidors cauen fins el 2,43%. És difícil que un compte amb més d’un milió d’usuaris tingui més d’un 1,9% d’interacció.

El celler La Vinyeta té una taxa d'interacció superior a la mitjana. “Comuniquem coses que creiem que tenen valor i poden despertar un cert interès, no per aconseguir agradats”, relata Josep Serra. “Els agradats no ens mereixen massa interès”.

Image

Josep Serra, del celler La Vinyeta, reconeix que estan molt preocupats per comunicar de manera pròxima i personal

Freixenet, amb una taxa que ronda l'1%, busca un contingut “inspiracional, rellevant i amb el que es puguin sentir identificats els nostres seguidors”, explica Núria Val. Altres cellers més petits, com el celler Pascona de Falset, aprofiten les xarxes socials per donar una imatge de realisme. El propietari, Toni Ripoll, creu que “els cellers ens hem tret la màscara d’hermetisme que teníem abans de les xarxes per mostrar com és el nostre dia a dia”. Un altre dels elements que dispara la interacció són els sorteigs, els concursos o les enquestes. Però sense una bona feina de seguiment, els seguidors poden acabar marxant després de la campanya. 

Un dels perfils amb més interacció entre els influenciadors és de Meritxell Falgueras. “Hi ha gent que té molts seguidors, però no té comentaris. Per mi, en canvi, el més important és la crida a l’acció”. Falgueras respon a totes les preguntes dels seus seguidors, posa agradats, comenta els posts de molta gent, i interactua amb les històries. En total pot dedicar a Instagram “unes vuit hores al dia”. “Hi ha gent que treballa 11 hores! Jo puc anar treballant mentre prenc el sol, o em fan les ungles... i així no perdo el temps”. Per la periodista el més important és “ser constant cada dia” i entendre el valor que et donarà una publicació.
 

Quins cellers tenen un Share of Voice (SOV) més alt? I què és un Share of Voice?

Dos dies després de fer públics els resultats del II Baròmetre del Vi Català, Alessandro Bernardi, Social Media Scientist & Analyst de Social Elephants ens va enviar una anàlisi de la interacció dels 10 comptes amb més seguidors a Instagram. Aquest analista va explorar un element nou, el Share of Voice (SOV), que és una mètrica que avalua el nivell de participació d'una marca en un canal determinat, per exemple, els 10 cellers amb més seguidors a Instagram. Bernadi, en les seves conclusions destacava que: "Freixenet es posiciona com a líder, malgrat de no tenir una taxa d'interacció especialment alt, perquè el gran nombre de seguidorsels permet aconseguir un 25% de Share of Voice". És una dada interessant, que des de Social Elephants matisaven que es podria deure a un concurs fet el dia 15 de setembre, com es pot veure en la imatge adjunta.
Image 

Font: Social Elephants


Gràcies a aquest anàlisi, Alessandro Bernardi concloïa que la marca amb major interacció és el Celler La Vinyeta, (el 16.5% dels seus seguidores interaccionen amb cada post), tot i que "la freqüència de publicació és tan baixa que no suma més d'un 6% del paràmetre Share of Voice". Per a Social Elephants, "la marca que té més potencial és El Xitxarel·lo. Els especialistes creuen que té té uns Indidadors Clau de Rendiment (o KPI), que mesuren la obtenció dels objectius d'una campanya; té una bona interacció i per Bernardi "només els faltaria sumar més seguidors. I en posa un exemple: "Si totes les marques tinguessin el mateix número de seguidors, el Xitxarel·lo seria líder del sector amb un 20% del que s'anomena Normalized Share of Voice i Freixenet cauria fins al 10%", asseguren.  és la marca que publica més contingut, però necessitaria una interacció tan bona com el d'El Xixtarel·lo Gramona per a poder apuntar a la plata o l'or en Share of Voice). 
Image

 

Font: Social Elephants

Articles relacionats 

El II Baròmetre del Vi Català a Instagram és un informe elaborat per Judith Cortina, David Jobé i la col·laboració de Yunsong Zhang, del portal de vins i viatges www.enoturista.cat, que ha comptat amb el suport de l'INCAVI per segon any consecutiu.
 
En quina posició ha quedat el meu celler respecte el 750 analitzats al Baròmetre? Consulta la llista completa aquí.

Els 100 cellers catalans amb més seguidors a Instagram. A veure quins són?

Per què Instagram és la xarxa social preferida dels cellers? Llegeix l'article.

Instagram supera Facebook i Twitter com la xarxa més activa. Quines són les claus?

Vendre a Instagram: millor per reserves d'enoturisme que per ampolles de vi. Llegeix l'article.

Els seguidors dels cellers a Instagram creixen un 28% el 2021. Quins són els que més han crescut?

Com s'ha fet el II Baròmetre del Vi Català a Instagram? Descobreix la metodologia.

Comuniquem en català! Manifest per expressar el màrqueting del vi en català.


Els especialistes del II Baròmetre del Vi Català a Instagram 


Sole G. Insua, directora de l’agència de comunicació Pcats, especialitzada en vins catalans.
Josep Serra, copropietari del celler La Vinyeta, un dels cellers amb més interacció del 2021.
Núria Val, digital manager de Freixenet, el celler amb més seguidors del Baròmetre 2021.
Meritxell Falgueras, periodista i sommelier al celler de Gelida i influenciadora a Instagram.
Toni Ripoll, propietari del celler Pascona, un dels cellers més veterans i actius a les xarxes.
Glòria Vallès, consultora en màrqueting estratègic i autora del blog Wine Style Travel.
Mariola Dinarès, periodista, directora del Popap a Catalunya Ràdio i Social Media Manager.
Jonàs Macip, copropietari del celler Giol, un dels cellers que s’ha donat d’alta a Instagram el 2021.

Image

La col·laboració desinteressada ha permès valorar les dades i ens ha brindat l’oportunitat de millorar aspectes que no havíem tingut en compte inicialment. A més d’agrair la seva feina us recomanem que seguiu les seves activitats, especialment a les xarxes socials.