"I LO VI you, Costers del Segre": la nit de Lleida a Barcelona

05 Desembre 2019

LLEIDA DESEMBARCA A BARCELONA

La nit en què la DO Costers del Segre es va posar leggins

"Diversitat", "ecologia", "sostenibilitat", "continentalitat" són algunes de les paraules amb què es podria definir la DO Costers del Segre, segons una quarantena de sommeliers, periodistes especialitzats i prescriptors que dilluns, 2 de desembre van participar en un sopar amb tast i tertúlia a Barcelona. "Innovació", "ganes de conèixer", "humilitat", "mans escorxades", "esforç", "constància", són altres dels mots amb què els professionals consultats ven definir la DO Costers del Segre. Durant la nit se'ls va demanar que omplissin un diccionari amb algunes definicions. Entre els reptes de futur de la DO està el de trobar un signe d'identitat propi. Va ser una vetllada "in vino veritas", on es va parlar amb sinceritat i respecte d'on es troba la DO i cap on ha d'anar.  

Hi ha tres grans veritats: la del vi, la dels nens, i la dels leggins. La DO Costers del Segre va començar amb la primera i va acabar amb la tercera. Metafòricament, una quarantena de periodistes especialitzats, sommeliers i prescriptors es van calçar uns leggins i es van posar davant del mirall. És un exercici insòlit i inspirador. A través d'un tast, amb un sopar i un joc, els convidats van anar omplint un petit diccionari. Alguns dels mots ja tenien significat. Per exemple "cerveser: que no inspira confiança" o "defecte: els nostres vins no en tenen", amb què la DO pretenia incitar els comensals a què hi diguessin la seva. Un dels reptes de futur de Costers del Segre és, precisament, trobar un signe d'identitat propi. I ho van fer amb un joc amable que ha acabat derivant en un diccionari i que en els pròxims mesos es podria traduir en un programa renovat d'objectius.
Image

El gran repte va ser definir el Caràcter Costers. Ser la Denominació d'Origen més gran del país és un avantatge o un inconvenient? Els vins que es fan des del Pallars fins a les Valls del Riu Corb tenen més semblances o més diferències? Cap on ha d'anar la DO Costers del Segre en el futur? "Crec que això és només el principi del camí", va reconèixer el president de la DO, Tomàs Cusiné. "Estem molt agraïts de les opinions rebudes aquesta nit, per nosaltres són molt importants per treballar amb forces renovades el nostre futur". Cusiné va ser el mestre de cerimònies, juntament amb un ampli desplegament dels cellers presents a la DO, i acompanyat pel president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn. Tots dos van acudir a Barcelona, considerada la capital d'un gran país de vins, a esbrinar com es veia el territori per part de la premsa i els professionals que hi viuen. Per Talarn, "veig amb molt d'optimisme el futur. Tenim un territori ampli, amb gent innovadora". Per tots dos va ser una nit "molt important", perquè es presentava el vi i el territori de Lleida "de Barcelona a tot el món".
Image

La gala va ser sorprenent. Primer la prestigiosa sommelier Anna Casabona, segona millor de Catalunya el 2019, va presentar un tast de set vins de la DO Costers. Després dos cuiners amb una estrella Michelin de dos restaurants de Lleida, Joel Castanyé, de La Boscana i Xixo Castaño, del Malena (noteu que si el teu cognom no comença per C-A-S-T-A no hi tens a res a fer per guanyar una estrella a la Guia Michelin) van preparar un sopar per maridar amb diferents vins. I finalment, en una tertúlia amb una alta participació dels convidats es van anar llegint en veu alta algunes de les definicions del diccionari. Després l'agència de comunicacio, Pcat's, alma mater de l'acte, va recollir i custodiar les definicions, que seran el pal de paller dels nous reptes a la DO.
Image
I quines paraules van ser les escollides? Diversitat. Un dels trets diferencials de la DO Costers del Segre que la sommelier Montse Velasco va definir en públic com "una gra avantatge" i d'altres convidats van afegir que donaria "riquesa de matisos", "expressió del territori en diferents formats", "llibertat per ser un mateix" o "riquesa i distinció". No tot van ser flors i violes; ni es pretenia. També hi han haver opinions com la del director de La Guia de Vins de Catalunya, Jordi Alcover, que va animar públicament a cultivar més varietats com la Macabeu per davant d'altres de foranes. El periodista de La Vanguardia, Ramon Francàs, va ampliar el nombre de varietats a moltes més, com per exemple, la Trobat. Una varietat de raïm tradicional, que estava gairebé desapareguda i amb la que des de fa tres anys es comença a experimentar a Lleida. 
Image

El sopar del diccionari va donar molt de si. Malauradament no ens hi cabrà tot en aquest article, que és només una primera passa d'un llarg camí. Sergi Cortés, de Cupatges, va valorar els vins de Lleida, alguns dels quals notòriament marcats per blends de diferents varietats. Ramon Roset, de Vadevi, va subratllar el caràcter Costers com a "vins marcats per la boira", igual que Carlos Águila, que com a elaborador creu que la vinya de Lleida té en comú aquesta manca de sol, humitats altes, pròpies d'altres llocs del món com Champagne. Altres periodistes, com Meritxell Falgueras creu que un vi excepcional és aquell "que li fa posar els ulls en blanc". O Miquel Hudin, jurat dels premis Decanter, que va descriure què era per ell la personalitat d'un vi de Costers.
 
Image
Un material amb què es podran posar a treballar des de la DO i des de la Diputació de Lleida. Les conclusions gaudiran d'una gran diversitat d'opinions. A l'acte també hi havia sommeliers de l'alçada de Mar Galvan, Silvia Arellano, Sílvia Naranjo, Eva Vicens, Joan Lluís Gómez, els germans Xavier i Lluisma Barba, Clara Antúnez, Jordi Martínez o Rosamary del Castillo. Periodistes com Gerard Birbe, editor de la revista Cuines, Carmen Cortés, periodista de BTV, Montse Serra, de Vilaweb i Vibop edicions, Luisa Ramos, de Bacoyboca, Alejandro Góimez, de Yummy Barcelona, Jordi Adrià, de La Mañana, Oriol Bosch, de l'Agència Catalana de Notícies o Laura Curt de Vinos y restaurantes, i prescriptors com Zoltan Nagy.

Al final del sopar, el Director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre i la responsable de comunicació de la DO, Núria Balaguer s'enduien una carpeta plena de deures. Alegre reconeixia que "vivim una eclosió, amb un producte de primera qualitat que ha arribat el moment de mostrar-lo portes enfora". Cusiné afegia "la nostra visió és la d'un llarg recorregut, treballar cada dia perquè els nostres vins acabin tenint la notorietat internacional que es mereixen, i sobretot anar de la mà del productor i de la Ruta del Vi de Lleida". L'enoturisme és un altre dels grans reptes de futur. Lleida i tota la demarcació tenen grans llocs per conèixer i falta filar una mica més aquesta oferta turítsica que només durant una nit va brillar amb llum pròpia al Factory 103 de Barcelona. Amb la complicitat de la premsa lleidatana, que fa anys que treballen molt bé la comunicació d'aquests productes liderats pel president del Col·legi de Periodistes, Rafa Gimena, el vi de Lleida va trencar les costures. Enormement diversos. Singularment únics.
Image
El sopar va comptar amb una nutrida representació de membres de la DO, com Raül Bobet, de Castell d'Encús, Joan Esteve de Raimat, Rosa Xifré, del celler Matallonga,  Joan Porcioles de Costers del Sió, Carles Ahumada, de la Cooperativa l'Olivera, Judith Porté, i la secretària tècnica, Olga Codina. Per part de la Diputació també hi havia la vicepresidenta, i responsable de Turisme, Rosa Pujol, alcaldessa d'Aitona.  A Lleida potser no fan vi: fan "Lo Vi". Per això un dels eslògans proposats per ENOTURISTA és que, a partir d'ara es passegin pels mercats internacionals amb aquest lema: "I LO VI You, Costers del Segre".